Friday 28 April 2017

Bayi TIDAK KERAP menangis malam

Hari ni saya rasa berdebar-debar sebab tengah tunggu saat nak bersalin anak ketiga. Pengalaman bersalin yang lepas, kedua-duanya kena induce, lepas tu tak larat nak meneran, doktor terpaksa guna vacum.

Oleh sebab saya ada kencing manis, doktor suruh datang hospital kalau tak bersalin lagi bila dah sampai tarikh due. So, tanpa rasa sakit pergilah saya ke hospital. Anak yang lagi dua tu saya minta tolong kakak jaga sementara suami temankan saya di hospital. Anak saya yang no 2 tu kuat menangis. Moga kakak saya tak stress.

Lepas solat zohor saya pergi menyerah diri. Lepas daftar,  nurse & doktor dah check ikut prosedur. Saya kena admit. Masuk wad bahagian tunggu nak bersalin. Wad kerajaan, tapi hospital ni selesa lah pada saya. Nurse doktor semua ok. Lepas dah tau katil, saya suruh suami balik sebab saya belum rasa nak bersalin. Saya cakap kepada suami, tunggu saya call baru datang, sebab tak sampai hati nak biarkan kakak jaga anak dua org tu. Nanti melalak, jenuh kakak saa nak diamkan. Mana nak jaga anak dia yang tiga orang tu lagi. 

Esok paginya prosedur check lagi. Doktor cakap dah nampak jalan dan boleh masuk bilik bersalin. Hah, tak sakit pun. Cepat-cepat saya call suami.

Suami sampai tepat-tepat saya betu-betul nak bersalin. Kali ni tak perlu vacum baby meluncur keluar dengan mudah. Syukur sangat. Baby ketiga ni juga geng yang dua org tu. Boy. Bila semua dah selesai, saya masih tinggal di wad dengan baby. Masuk je wad, dah start dengar sana sini suara baby menangis. ‘Meriah’ wad ni.

Masa di wad sempat tanya suami macam mana anak duduk dengan kakak. Suami cakap ok je. Saya tanya yang nombor dua tu nangis tak. Suami cakap ok je. Lena je tido. Aik, biar betul. Sebab kalau di rumah kami, malam asyik menangis je.  Sebelum suami balik, suami bagi saya satu tiub pink. Suami cakap kakak bagi untuk saya sapu kat hidung, kening & ubun-ubun baby. Saya bau, masyaAllah wanginya. Tenang baunya.

Bila nurse hantar baby, saya buat macam kakak suruh. Wah, takjub betul. Baby saya cool je. Malam pun tak menangis macam baby-baby lain. Baby lain saya tengok asyik menangis. Saya perhatikan ibu-ibu tu letih. Baby saya tidur lena, bangun bila nak menyusu atau lampin basah. Saya pun sapu juga kat hidung & kening saya. Tenang rasanya. Saya juga dapat rehat. Almaklum, lepas bersalin banyak tenaga ibu hilang.

Esoknya, saya discharge. Bila balik umah kakak, barulah tau benda yg kakak bagi tu. Kakak cakap itulah KD Speechless Scent. Kakak cakap KD tu sejenis haruman daripada alam semula jadi yang telah bantu kakak untuk meredakan tangisan bayi, memudahkan bayi tidur lena dan mengawal emosi. Memang sesuai untuk ibu yang dalam pantang.

Kakak kata dia sapu KD pada anak saya nombor dua yang suka menangis tu. Sebab tu kakak senang jaga anak saya.  

Alhamdulillah.

Boleh baca testimonial lain di SINI


3 comments:

  1. Elok jugak kalau mak-mak yang hantar anak ke taska sapu KD ni kan. Agak boleh kurang menangis, kurang meragam 😊

    ReplyDelete